بهترین پوشش بام ساختمان چیست؟ صفر تا صد اجرای سازه فضا کار؟

مراحل اجرای سازه فضاکار

بهترین پوشش سقف در عین بادوام بودن باید از هزینه اجرای پایینی برخوردار باشد. بهترین سقف ارزان با بام قوسی و گنبدی از نظر استحکام به مراتب از پوشش های مقاومتری نسبت به بقیه برخوردار هستند.

نگاهی کلی به تعریف سازه فضاکار

به سازه ای که اصولا رفتار سه بعدی داشته باشد ، به طوریکه به هیچ ترتیبی نتوان رفتار کلی آن را با استفاده از یک یا چند مجموعه مستقل دوبعدی تقریب زد ، سازه فضاکار نامیده می شود . با این تعریف طیف وسیعی از سازه ها یعنی حتی برخی از قوس ها و گنبدهای آجری گذشته نیز جزو سازه های فضاکار محسوب می شوند.
اما در اینجا منظور سازه های سه بعدی خاص هستند که معمولا دارای اعضای مستقیم با اتصالات صلب یا مفصلی می باشند.

در انواع این سازه ها ، اتصالهای مختلف که در طی مدت زمان طولانی تکمیل شده اند به کار گرفته می شوند و اکثر آنها شکل ظاهری بسیار ساده ای دارند .
با استفاده از این اتصالها امکان ساختن این سازه ها به صورت دو و یا چند لایه وجود می آید و با استفاده از قطعات پیش ساخته می توان سازه های عظیمی را با هزینه کم و به آسانی ایجاد کرد.

بهترین پوشش بام ساختمان چیست؟

سازه های فضا کار از نظر اسمی به سه گروه تقسیم می شوند:

1 .سازه های فضا کار شبکه ای ‘structures space lattice’ که شامل المانهای طولی معمولی جدا از هم است.
2 .سازه های فضا کار پیوسته ‘structures space continuous’ که شامل اجزایی مانند دالها پوسته ها و جلد ها می شود.
3 .سازه های فضا کار دو وجهی ‘structures space biform’ که شامل ترکبی از اجزای جدا و پیوسته است.
لازم به ذکر است که این سازه ها میتوانند فضایی به طول 300 متر را بدون ستون پوشش دهند!!! بیشتر بدانید

انواع سازه های فضاکار

  • سازه فضایی گنبدی
  • سازه فضایی تخت
  • سازه فضایی قوسی
  • سازه فضایی چند لایه
  • سازه فضایی تک لایه
  • سازه فضایی با فرم آزاد

سازه فضایی گنبدی در صنعت سازه ای کاربرد های متنوعی دارد که از آن میتوان برای پوشش سقف ساختمان های عریض و در مقایس بزرگ را که نیازمند پوششی با قابلیت نوردهی و کاهش مصرف انرژی را دارد.

سازه فضاکار تخت به شکل تک لایه و دولایه و چند لایه قابلیت اجرا دارند. البته متداولترین کاربرد سازه فضایی تخت تک لایه بیشتر در نورگیر ها و سر در ورودی های ساختمان که فشار زیادی تحمل نمیکنند استفاده میشود.

سازه فضایی قوسی از مجموعه ای از اعضای تشکیل شده که محور هایشان بصورت خمیده و دارای قوس ( چلیک ) به هم متصل شده اند.در این نوع سازه فضایی گوی های سازه بصورت خاص طراحی و ماشین کاری میگردد و در راستای موازی هم بصورت شبکه ای به هم متصل شده و اجرا میگردد.

کاربرد سازه در سیستم های مختلف رو به افزایش است و که از دلایل آن علاوه بر موارد ذکر شده می توان به موارد زیر اشاره کرد :

1- نیاز روز افزون به اماکن بزرگ سرپوشیده و پوشش دهانه های بزرگ بدون ستون میانی توسط این سازه ها
2- استقبال معمارن از این سیستم ها
3- سبکی وزن سازه های فضایی در مقایسه با سازه های مشابه
4- رفتار بسیار خوب این سیستم در مقابل زلزله و سهولت نسبی تعمیر پس از زلزله
5- تنوع در مصالح مورد استفاده در صنعت ساخت، مانند فولاد ،اومینیوم،چوب،پلاستیک،شیشه و ترکیبی از آن ها

امروزه با توجه به استفاده روزافزون از سازه های فضاکار و با وجود آمدن نرم افزارها در عرصه مهندسی سازه، نواوری هایی در زمینه طراحی و ساخت سازه های فضاکار صورت گرفته، به نحوی که امروز در دنیا شاهد محبوبیت روزافزون این نوع سازه ها هستیم و این محبوبیت ناشی از قابلیت منحصر به فرد این سازه ها است.

کارایی سرمایشی سقف‌ گنبدی

توصیه مهم!!

در سازه های فضاكار برخلاف سازه های معمولی ،با خرابی و ضعیف اجرا نمودن یک المان ممكن است كل سازه فرو بریزد یا حتی در حین نصب برای سازه مشكل بوجود آید كه منجر به ضرر مالی یا حتی جانی شود پس نهایت دقت را در انتخاب مجری سازه خود به کار ببرید و بخاطر هزینه کمتر ، کار را به شرکت های بی تجربه نسپارید.

اگر نیاز به مشاوره برای خرید سازه فضاکار دارید ما در نقشان به شما کمک میکنیم تا با مناسبترین قیمت بهترین پوشش را برای سقف خود اجرا نمایید. تماس با ما

مقالات

اجرای سازه فضاکارانواع سازه های فضاکارانواع و کاربرد سازه فضاکارساخت سولهسازه فضایی تک لایهسازه فضایی گنبدیشرکت سازه فضاکارقیمت ساخت سولهنصب سازه فضاکار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.