ساخت سوله چطور انجام می شود؟ مراحل آن چیست؟

شرکت سازه فضاکار نقشان

یکی از نکات مهم انجام پروژه های بزرگ و از جمله پروژه های ساخت سوله داشتن یک برنامه مدون و حساب شده، ثبت و نوشتن آنها و انجام زمان بندی روی آنها است و درواقع ضامن موفقیت هر پروژه ای محسوب می شود. مراحل ساخت سوله را در ادامه مقاله توضیح خواهیم داد.

مراحل ساخت سوله در کارخانه عبارتند از:

برش و سوراخکاری : قطعات سوله اولین مرحله از مراحل ساخت سوله در کارخانه است.
Shop drawing : نقشه ای که ضخامت و طول و اطلاعات ساخت سوله را شامل می شود.
تایید و رنگ : بعداز تایید مهندسان،قطعات به‌ صورت‌ یک یا چند لایه رنگ می‌شوند اگر سطحی زنگ‌ زده باشد قبل‌ از رنگ مرحله سندبلاست اجرا می‌شود.
حمل و نصب : بعداز طی‌ مراحل مختلف سازه‌ها برای نصب به محل پروژه برده‌شده و توسط جرثقیل نصب می‌شود.

طرح معماری مورد انتظار کارفرما بعد از تایید و توافق، به مهندسان سازه سپرده می شود. و مهندسان سازه با توجه به آیین نامه ها و شرایط موجود پروژه از نظر عوامل محیطی و کاربری با چندین بار باز طراحی سازه ای با کمترین مصرف و دور ریز فولاد و مصالح اسکلت سوله را طراحی می کنند.

به طور کلی،مراحل ساخت سوله برای شما متقاضیان عزیز به شرح زیر می باشد :

  • انتخاب یک شرکت سوله سازی
  • طراحی سوله
  • اخذ مجوز ساخت سوله
  • خرید زمین سوله
  • تولید سوله
  • خاک برداری و اجرای فنداسیون سوله
  • نصب سوله
  • پوشش سقف ، دیوار کشی و نصب درب و پنجره
  • نصب تاسیسات برق
  • نصب سیستم های گرمایشی و سرمایشی

سوله سازه‌ای فلزی با سقف شیب‌دار است که بر اساس محاسبات فنی خاص طراحی و ساخته می‌شود.از این نوع سازه در کارخانه‌ها، اسکلت ساختمان، انبارها، مرغداری‌ها، آشیانه‌های هواپیما، تعمیرگاه‌ها، فروشگاه‌ها و سالن‌های ورزشی که با قاب‌هایی با دهانه بزرگ نیاز است استفاده می‌شود. تیرها و ستون‌ها را میتوان از تیرورق به روش منسوخ شده سنتی یا مقاطع HSS و یا ناودانی به روش نوین رول فرمینگ در پروفیل‌های سوله استفاده کرد. بیشتر در ویکی پدیا

 

ساخت سوله

اجرای این پروژه ها توسط شرکت نقشان معمولا از دو هفته الی دو ماه زمان می برد.

 

طراحی سوله

اولین و مهمترین مرحله برای ساخت یک سوله طراحی سوله می باشد. برای شروع این کار ابتدا باید اطلاعاتی کافی در رابطه با نوع سوله و ابعاد آن بدانیم همچنین دانستن اینکه سوله با چه هدفی و در کجا قرار است ساخته شود می تواند اطلاعات مفیدی را در اختیار طراح سوله قرار دهد دیگر اطلاعات شامل ابعاد دهانه سوله ها ، نوع خاک و زمین محل ساخت سوله ، پوشش به کار رفته در سوله ، تعداد دهانه ، شیب سقف سازه ، میزان ارتفاع سازه ، در نظر گرفتن نیروهایی چون نیروی زلزله ، باد ، برف و جرثقیل سقفی در صورت نیاز می باشد.

تهیه جواز برای ساخت سوله

جهت سوله سازی نیز مانند هر ساختمان دیگری نیاز به اخذ مجوز است. اخذ مجوز ساخت سوله خود شامل مجوز بهره برداری و ساخت سازه می باشد. برای بهره برداری ابتدا مشخص می کنید زیر نظر کدام سازمان و وزارت خانه هستید.

سازمان صنایع، وزارت کشاورزی، وزارت بهداشت و سازمان های دیگری که می بایست مجوز شما را صادر نمایند.

خرید زمین سوله

خرید زمین به معنی محل احداث است که قابل تغییر نیست. در این مورد به درستی تحقیق کنید و شرایط حمل و نقل، نزدیکی به بازار یا اماکنی که با آنها سرو کار دارید، امنیت منطقه و سایر عوامل را بررسی فرمایید و سپس اقدام به خرید زمین نمایید.

خاک برداری و اجرای فونداسیون

وزن سازه سوله و دیوار ها در ابتدا مشخص می شود. آزمایش خاک انجام شده و مقاومت آن مشخص می شود. هر شهر و منطقه زمین خاصی دارد که باید تحمل فشار و نوع فونداسیون سوله برای آن مشخص شود. پس از آزمایش خاک عملیات جمع آوری موانع و تسطیح خاک انجام می شود. تراز بودن زمین در کاهش مصالح مصرفی و استحکام سازه مهم است.
اکنون نوبت به فونداسیون است. این کار هم توسط شرکت های سوله ساز انجام شده و هم پیمانکاران می توانند آن را انجام دهند. فونداسیون دارای اهمیت بالایی در سازه است و عدم اجرای صحیح سبب کج شدن و ریزش سازه می شود.

مراحل نصب سازه در ساخت سوله

عمده مراحل ساخت سوله که شامل برپاکردن سازه اصلی می باشد را می توان به 3 مرحله زیر تقسیم بندی کرد.

مرحله حمل: ابتدا سوله خریداری شده به محل نصب آورده می شود و در محل تخلیه می شود.
نصب ستون ها: ستون ها با کمک جرثقیل بر روی بیس در فونداسیون قرار گرفته و بسته می شود.
نصب سایر قطعات: سایر قطعات مانند پرلین Z و بادبند و موارد دیگر روی سازه بسته و اسمبل می شود.

نصب سوله

معمولاً اتصال اغلب قسمت‌های یک سوله به وسیلهٔ پیچ و مهره و در مواردی نیز از طریق جوش انجام می‌گیرد. به دلیل اینکه تمامی قطعات سوله در کارخانه ساخت بالا ساخته می‌شوند و بیشتر اتصالات از نوع فلنجی بود معمولاً عملیات نصب در چند روز خاتمه می‌یابد و این امر باعث صرفه جویی فراوان در وقت و هزینه تمام شده می‌گردد.

ساخت سوله ارزان

به درخواست مشتری سقف این سوله به رنگ پرچم ایران اجرا شد.

تاثیر محل ساخت سوله بر هزینه ساخت آن

یکی از مهمترین مباحثی که در همان ابتدای کار مهندسان به آن توجه می کنند محل ساخت سوله می باشد که می‌تواند اثر مستقیمی بر قیمت سوله داشته باشد.در واقع کیفیت خاک محل احداث سوله و پایداری زمین آن از نظر جنس و میزان تراکم خاک موضوع مهمی است.

در واقع اگر قرار است سوله شما روی زمینی با خاک سست بنا شود؛ پیش از هرچیز باید نسبت به مقاوم سازی خاک و بستر سوله اقدام شود که خود این مسئله هزینه بر خواهد بود. همچنین نوع اقلیم محل احداث سوله و شرایط آب و هوایی منطقه یکی دیگر از عوامل موثر بر قیمت سوله است.

شرکت فنی و مهندسی نقشان تضمین کیفیت محصولات تولیدی خود را به عنوان یکی از اهداف اصلی خود قرار داده است.
قیمت مناسب سوله های از پیش ساخته شرکت فنی مهندسی نقشان ، اعتماد و اطمینان شما را قطعا به خود جلب خواهد نمود.
جهت اطلاعات بیشتر و مشاوره با مهندسین شرکت نقشان کلیک کنید.

سوله چیست؟مقالات

پوشش سقفساخت سولهسازه‌های فضاکارسقف ساختمانسوله ارزانسوله چیستسوله دست دومسوله سبکشرکت سازه فضاییقیمت سوله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.