کاربرد اتصالات پیچ و مهره ای در سازه های فلزی

اتصالات پیچ و مهره ای

‌امروزه استفاده از سازه های فلزی و سازه‌های پیچ و مهره‌ در صنعت، به نحو چشمگیری افزایش یافته به طوری که این سازه‌ها در گذشته فقط شامل سوله‌های صنعتی و مجتمع‌های پتروشیمی و سازه‌های مورد استفاده در صنایع نفت و گاز می‌شدند‌. هم اکنون کاربرد این سازه‌های فلزی در ساختمان‌های مسکونی‌، اداری و تجاری که در شهرها نیز ساخته می‌شود با رشد چشمگیری روبرو بوده است‌.

یکی از مهم‌ترین موارد در ساخت و اجرای سازه‌های فلزی یا فولادی، نوع اتصال قطعات است، چرا که در استحکام سازه نقش بسیار مهمی دارد.

پیچ و مهره

پیچ یکی از روش‌های اتصال در سازه‌های فلزی است که به صورت مارپیچی رزوه شده و عموما از جنس فلز است. مصالح استفاده شده در ساخت پیچ‌ها مقاومت گسیختگی بسیار بالاتری نسبت به فولادهای ساختمانی رایج دارند. به دلیل همین موضوع ساخت سازه‌های فولادی مانند ساختمان و پل‌ها پیشرفت چشمگیری داشته است. در ویدئوی زیر تصاویری از نحوه‌ی اتصال یک سازه فولادی به کمک پیچ و مهره مشاهده کنید:

 

اهمیت اتصالات پیچ و مهره ای

اتصالات در كليه سازه ها يكی از اجزای اصلی سازه بوده و عامل اصلی يكپارچگی سيستم سازه ای می باشد. يك اتصال ضعيف و نامناسب ميی تواند منجر به تخريب سازه شود، همينطور كه يكی از اصلی ترين علت های خرابی ساختمان ها در زلزله های سال 1396 استان كرمانشاه،‌عدم اجرای صحيح اتصالات فولادی بوده است.
در گذشته ساختمان سازی با استفاده از گل، آجر و خشت انجام می شد. با گذشت زمان و پیشرفت عمران و آبادانی، روند ساختمان سازی سرعت بیشتری گرفت و ساختمان‌های بلند با استحکام بالا، برای رفع نیاز جمعیت روز افزون ساخته شد. استفاده از مصالح ساختمانی سنتی پاسخگوی نیازهای جدید نبود به همین علت استفاده از سازه فلزی و بتنی رونق گرفت.

سازه های پیچ و مهره ای به دلیل عدم نیاز به جوشکاری و سرعت بالای نصب آن ها بسیار مورد توجه می باشند.

مزایای اتصالات پیچی

  • سرعت نصب و مونتاژ بالا : ﺳﺮﻋﺖ اﺟﺮای ﺳﺎزهﻫﺎی ﺑﺎ اﺗﺼﺎﻻت ﭘﯿﭻ و ﻣﻬﺮه ای ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ اﺗﺼﺎﻻت ﺟﻮﺷﯽ ﺑﺎﻻﺗﺮ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪو ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻣﺪت زﻣﺎن ﺑﺎﻻی اﺟﺮای ﭘﺮوژه ﻫﺎی ﮐﺸﻮرﻣﺎن اﯾﻦ ﻧﻮع از ﺳﺎزهﻫﺎ ﺟﻬﺖ ﮐﺎﻫﺶ زﻣﺎن ﺳﺎﺧﺖ ﭘﯿﺸﻨﻬﺎد ﻣﯽ ﮔﺮدد.
  • امکان باز کردن سازه و استفاده دوباره : اﻋﻀﺎی ﺳﺎزهﻫﺎی ﻓﻮﻻدی را ﮐﻪ ﺑﺎ ﭘﯿﭻ ﺑﻪ ﯾﮑﺪﯾﮕﺮ ﻣﺘﺼﻞ ﺷﺪه اﻧﺪ، ﻣﯽ ﺗﻮانند از ﻫﻢ ﺟﺪاشوند و در ﻣﺤﻞ دﯾﮕﺮی ﻣﺠﺪداً آﻧﻬﺎ را ﺑﻪ ﯾﮑﺪﯾﮕﺮ ﻣﺘﺼﻞ نمود.
  • مقاومت و ایمنی بیشتر : ﺳﺎﺧﺘﻤﺎن ﻫﺎی ﭘﯿﭻ و ﻣﻬﺮه ای ﺑﻪ دﻟﯿﻞ ﮐﯿﻔﯿﺖ ﺑﻬﺘﺮ، ﭘﺎﯾﺪاری و ﻣﻘﺎوﻣﺖ ﺑﯿﺸﺘﺮی در ﺑﺮاﺑﺮ زﻟﺰﻟﻪ و ﻧﯿﺮوﻫﺎی ﺟﺎﻧﺒﯽ دارﻧﺪ.
  • ﻣﻘﺎوﻣﺖ در ﺑﺮاﺑﺮ آﺗﺶ ﺳﻮزی : در دﻣﺎﻫﺎی ﺑﺎﻻ ﻣﻌﻤﻮﻻً اﺗﺼﺎﻻت ﭘﯿﭻ و ﻣﻬﺮه ای ﻣﻘﺎوﻣﺖ ﺑﯿﺸﺘﺮی در ﺑﺮاﺑﺮ ﺣﺮارت دارﻧﺪ و اﺣﺘﻤﺎل ﺗﺨﺮﯾﺐ ﺳﺎزه ﺑﺴﯿﺎر ﮐﻤﺘﺮ از اﺗﺼﺎﻻت ﺟﻮﺷﯽ اﺳﺖ.
  • محدودیت در تأمین ابزارهای جوشکاری
  • عدم نیاز به کارگر ماهر
  • عدم ایجاد آلودگی صوتی
  • كم هزينه بودن كارهاي نصب و مونتاژ 
  • و …
اتصالات سازه فلزی

قطعات سازه فضاکار شرکت نقشان

معایب اتصالات پیچ و مهره ای

بزرگ ترین مشکلی که در اجرای اتصالات پیچی وجود دارد اجرای نامناسب و یا غلط سوراخ ها و نیز رعایت نکردن میزان پیش تنیدگی آن ها و در نهایت عدم منطبق بودن آن ها هنگام اجرا و نصب می باشد. بنابراین دقت در انتخاب شرکت و تیمی که برای اجرای پروژه سازه های فلزی انتخاب میکنید بسیار ضروری می باشد و همچنین توجه کنید که قطعات سازه فلزی که تهیه میکنید از استحکام کافی برخوردار باشند.

سازه فولادی گونه‌ای سازه است که مصالح اصلی آن که برای تحمل بارها و انتقال آن‌ها به کار می‌رود از فولاد است. اتصالات به کار رفته در این گونه سازه‌ها از نوع جوشی، پرچی یا پیچ و مهره می‌باشد و بسته به گونه اتصالات، قطعات طرح شده و کنترل‌های مربوط بر روی آن‌ها انجام می‌شود. بیشتر در ویکی پدیا

کاربرد سازه‌ های فلزی در سازه های پیچ و مهره

فولاد یکی از اصلی‌ ترین فلزها در صنعت ساخت‌ و‌ ساز به‌ حساب می‌ آید. اجزای فولادی آنگاه‌ که با شکل و قاعده خاصی کنار یکدیگر قرار می‌ گیرند، برحسب قابلیت‌ های خود کاربردهای مختلفی پیدا می‌ کنند. به‌ طور‌ کلی می‌ توان گفت که انواع سازه‌ های فلزی در ساخت انواع پل‌ ها، اسکلت ساختمان خصوصاً ساختمان‌ های بلند، مخزن نگه‌ داری سیالات و سایر سازه‌ های ثابت و… به کار می‌ روند.
فلز از جمله عناصری است که از استحکام بالایی برخوردار می باشد. از این رو می توان گفت یکی از مزایای بارز استفاده از سازه های فلزی استحکام و مقاومت بالای این گونه سازه ها در برابر کشش و فشار می باشد.

قیمت سازه فضایی

 

انواع سازه‌های فولادی

سازه های فلزی به چهار گروه اساسی طبقه بندی می شوند:

الف: سازه های قابی (framed structure) :
معمولاً از مجموعه ای متشکل از تیرها (اعضای افقی) و ستون ها (اعضای قائم) تشکیل شده است.

ب: سازه های پوسته ای (shell structure) :
از ورق پیوسته با اشکال هندسی خاص نظیر استوانه و کره تشکیل می یابد.

پ: سازه های معلق ( suspension structure) :
در اعضای آن ها نیروی کششی حاکم است.

ت: سازه های خرپایی (truss structure) :
اعضای آن ها، نیروهای محوری (کششی یا فشاری) را تحمل و منتقل می نمایند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان در مورد سازه های فلزی و خرید قطعات سازه فلزی می توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید. تماس بگیرید

پروژه های شرکت نقشان

فروش قطعات سازه فضایی و پیچ و مهره ها

اتصالات پیچ و مهره ایمقالات

اتصالات پیچ و مهره ایارزان ترین پوشش سقفانواع سازه فولادیپوشش سقف سولهسازه فضاکار چیست؟سازه فضاییسازه فلزیسازه فولادیسیستم سازه ایفروش قطعات سازه فضاکارقطعات سازه فضاکار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.