مزایای ساخت سوله و دلایل استفاده زیاد از آن

ساخت سوله ارزان

سوله ها سازه های فلزی با محیطی بدون ستون میانی گفته می شود و عموما دارای دهانه بزرگ برای ورود و خروج کالا هستند. از سوله بیشتر در ساختمان های صنعتی و کشاورزی مثل کارخانه ها، انبارها، آشیانه های هواپیما، تعمیرگاه ها، سالن های ورزشی، پارکینگ ها، مرغداری ها، دامداری ها و … استفاده می شود. ساخت سوله مزایای زیادی دارد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

سوله چیست؟

سوله ها سازه های فلزی هستند که با تمرکز به ایجاد محیطی بدون ستون میانی ساخته شده و پوشش سقف آن معمولا به صورت شیب دار اجرا می شود. برای فضاهای با دهانه ی بزرگ و وسیع و مخصوصا فضاهای صنعتی بسیار قایل استفاده و مقرون به صرفه می باشد.

سوله از اجزای مختلفی تشکیل شده که در کنار یکدیگر سازه اصلی را می‌سازند. بنابراین عدم وجود یکی از این اجزا می‌تواند منجر به بروز مشکل شود.

اجزای اصلی یک سوله شامل آیتم های زیر است :

  • ستون‌ها
  • تیرها
  • پروفیل
  • استراد
  • بادبند
  • رفترها
  • میل مهار
  • پیچ و مهره

مهمترین مرحله ساخت سوله کدام مرحله است؟

طراحی سوله مهم ترین مرحله ساخت آن است. برای طراحی سوله باید زمین محل اجرا را از نظر مواردی چون زلزله‌خیزی، بادخیزی، میزان بارندگی و برف، نوع خاک و … بررسی کرد.
و سپس طبق خواسته مشتری، سازه را طراحی کرد. طراحی سوله تماما بر اساس خواست مشتری است که صورت می گیرد , تمامی اطلاعات مهم در مرحله سفارش سازه از مشتری دریافت شده و سازنده بر طبق آن اقدام به طراحی می نماید.

سالن صنعتی بابلسر و سازه های فلزی

پروژه سوله صنعتی در بابلسر که توسط شرکت ساره فضایی نقشان انجام شده است.

سوله سازه‌ای فلزی با سقف شیب‌دار است که بر اساس محاسبات فنی خاص طراحی و ساخته می‌شود.

از این نوع سازه در کارخانه‌ها، اسکلت ساختمان، انبارها، مرغداری‌ها، آشیانه‌های هواپیما، تعمیرگاه‌ها، فروشگاه‌ها و سالن‌های ورزشی که با قاب‌هایی با دهانه بزرگ نیاز است استفاده می‌شود. تیرها و ستون‌ها را میتوان از تیرورق به روش منسوخ شده سنتی یا مقاطع HSS و یا ناودانی به روش نوین رول فرمینگ در پروفیل‌های سوله استفاده کرد. بیشتر در ویکی پدیا

چرا استفاده از سوله مورد استقبال قرار گرفته است؟

سوله مزایای بسیار زیادی دارد که دلیل اهمیت و انتخاب آن می باشد.

قابلیت جابه جایی راحت : اگر اتصالات قطعات سوله با استفاده از روش پیچ و مهره باشد ، قابلیت جابه جا شدن دارند که از مزایای بسیار کاربردی سوله ها می باشد.

استحکام و مقاوم بودن :  استحکام سوله در مقابل زلزله ، باد ، سیل در مقابل سازه های بتنی و غیره بی نظیر می باشد.

سرعت ساخت : سرعت طراحی ، ساخت و نصب آن نسبت به سازه های دیگر بسیار زیاد است.

سبک بودن وزن : وزن سوله نسبت به سازه های بتنی و … بسیار کمتر است که این مورد در قیمت گذاری آن تاثیر فوق العاده ای دارد.

نصب فوری : سوله ابتدا در کارگاه شرکت ساخته می شود و سپس در محل پروژه نصب سوله انجام می شود.

دوام و ماندگاری بی نظیر : سایبان های صنعتی از فولاد ساخته شده اند و معمولاً به نگهداری بسیار کم نیاز دارند و دوام آن ها بسیار زیاد است.

قابلیت بازیافت تمامی اجزا : یکی از مزایای اسکلت فلزی و سوله قابلیت بازیافت تمامی اجزا پس از تمام شدن طول عمر سازه می باشد.

ساخت سوله و سازه های فلزی

فضای داخلی پروژه سوله صنعتی در شهر بابلسر

برای سقف سوله از چه پوششی استفاده میشود؟

  • استفاده از ساندویچ پانل با فوم عایق پلی استایرن
  • استفاده از پانل ساخته شده با ورق گالوانیزه و پشم شیشه
  • استفاده از پانل ساخته شده با ورق آلومینیومی و پشم شیشه

مشخصات ظاهری سوله:

  • سقف شیبدار سازه
  • جنس فلزی سازه (فلز فولاد )
  • ظاهر متنوع سازه

با انواع سوله آشنا شوید :

  • سوله های تیر ورقی (سنگین یا سنتی) : سوله های قدیمی ، سوله سنگین و سوله های صنعتی
  • سوله های خرپایی (یا سبک یا HSS) : سوله سبک، سوله HSS، سوله سبک قوسی و در بعضی موارد سوله فضایی هم گفته می شود
  • سوله های یو بی ام (UBM) : جدید ترین روش در سوله سازی می باشد و فقط چند سال هست که این تکنیک وارد ایران شده است.
  • سوله دست دوم : سوله دست دوم یک نوع سازه‌ دست دوم می‌باشد، که قبلا در مکان دیگری مورد استفاده قرار گرفته است.

قیمت ساخت سوله و سازه های فلزی

 سوله برای چه مکان هایی بیشترین کاربرد را دارد؟

از آنجایی که این سازه ها بسیار مقرون به صرفه در برابر سازه های دیگر هستند بنابراین در انجام کارهای صنعتی بسیار مورد استفاده قرار می گیرند.
از این رو امروزه این سازه های فلزی معمولا در اسکلت ساختمان ها، مرغداری ها، هایپر مارکت ها ، فروشگاه ها و همچنین برای ساخت کارخانه ها و کارگاه های صنعتی و کاری، سالن های ورزشی و همایش و مجالس، تعمیرگاه ها پارکینگ خودرو ها و … مورد استفاده قرار می گیرد.

سوله ها به دو صورت سنگین و سبک تولید می شوند. سوله های سبک بهترین و کاربردی ترین نوع سوله محسوب می شوند.

تفاوت سوله سنگین و سبک

سوله سنگین به سوله های تیر ورقی قدیمی گفته می شود که متریال مصرفی در آن ها ورق سیاه میباشد.سازه هرچقدر بزرگتر باشد و دهانه ی عریض تری داشته باشد از ورق های قطور تری در آن استفاده می شود.وزن این سازه ها بسیار بالا بوده و هزینه های ساخت این سوله بسیار گران تمام می شود.ساخت سازه سنگین به هیچ وجه با متد جدید مهندسی سازگار نیست.

در مقابل سوله های تیر ورقی سوله های سبک قرار دارند که به صورت خرپایی ساخته می شوند.به همین دلیل به این سوله ها سوله سبک خرپایی نیز می گویند. این سازه ها با شیوه های نوین مهندسی طراحی می شوند.که با توجه به هندسه و فرم سازه و متریال مصرفی دارای وزن کمتری می باشند.

طراحی و اجرای سوله

با توجه به اینکه استفاده از سوله امروزه خیلی مورد توجه قرار گرفته و طرفدار زیادی دارد ، شرکت های زیادی هم طراحی و اجرای آن را انجام میدهند که شرکت سازه فضایی نقشان یکی از شرکت های بسیار با تجربه در این زمینه می باشد.
این شرکت با همکاری یک تیم حرفه ای و کاربلد در زمینه ساخت سوله ، سازه های فلزی و سازه فضاکار فعالیت میکند که میتوانید طراحی و اجرای سوله خود را با خیال راحت به تیم نقشان بسپارید.

دیدن پروژه های انجام شده نقشان

جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان در مورد سازه های فلزی و خرید قطعات سازه فلزی می توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید. تماس بگیرید

سوله چیست؟مقالات

ساخت سازه فلزیسازه فضاکارسازه فضاییسولهسوله دست دومسوله سازیسوله صنعتیشرکت سازه فضاییقیمت سولهقیمت سوله سبککارخانه سوله سازیهزینه ساخت سوله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.