سقف گنبدی سازه فضایی چیست؟ برای چه مکان هایی مناسب است؟


در گذشته استفاده از سقف های گنبدی بیشتر جنبه ی کاربردی داشت ؛ در حالی که امروزه از این سازه بیشتر در جهت زیبایی و مدرن در بنا استفاده می شود.

سقف گنبدی سازه فضایی چیست؟

با صنعتی شدن و توسعه دنیای مدرن تقاضا برای استفاده از سازه های با دهانه های بزرگ افزایش یافت.سازه‌ های‌ فضایی به‌ دلیل تنوع بسیار و انعطاف‌ پذیری، ابزار با ارزشی‌ برای دستیابی‌ به فرم‌ های‌ جدید توسط‌ معماران و مهندسان میباشند. همزمان‌ با توسعه‌ راه‌آهن و صنعتی‌ شدن تولیدات‌ کالاها، تقاضا جهت سازه‌های‌ با دهانه‌ های وسیع‌تر،یک دوره‌ جدید در توسعه فرم‌ های سازه‌ای جدید آغاز شد که سازه فضایی گنبدی یکی از انواع مهم و کاربردی است.
اگر لایه‌های دو لایه یا سه لایه سازه‌های فضاکار در دو جهت دارای انحنا باشند، سازه‌ های فضایی گنبدی به وجود می‌آید. بسیاری از سازه‌های مدرن امروزی که سقفی گنبد مانند یا دارای انحنای زیاد هستند از سازه فضاکار بهره برده‌اند.

چرا سازه فضایی گنبدی اهمیت ویژه ای دارد؟

اهمیت سازه فضایی گنبدی به این دلیل است که رفتار سازه فضایی بسیار قابل اهمیت است لذا سازه فضایی در دهانه های بزرگ با توجه به کاربری های آن ترجیح داده می‌شود به شکل و فرم گنبد طراحی گردد.
مهم ترین اهمیت آن این است که این ویژگی را دارد که ستون ها حذف شوند چرا که خود به تنهایی تحمل بالایی در نگهداری دارد.

از مزایای سازه گنبدی و هر نوع سازه دیگری میتوان‌به‌ موارد زیر اشاره‌کرد :

  • مقاومت و دوام بالا
  • سبکی‌ وزن
  • استحکام و عدم نیاز به ستون در داخل آنها
  • فرم‌های چهار وجهی سه‌ بعدی
  • مقاوم در برابر تغییرات آب و هوایی و جوی
  • طول عمر طولانی و عدم نیاز به تعمیر و نگهداری خاص
  • حمل و نقل آسان

سازه فضایی گنبدی

سازه فضایی گنبدی درصنعت سازه‌ ای کاربردهای‌ متنوعی دارد که‌ از آن میتوان‌ برای پوشش‌ سقف ساختمان‌ های‌ عریض‌ و در مقایس‌ بزرگ را که نیازمند پوششی‌ با قابلیت نوردهی‌ و کاهش مصرف‌ انرژی‌ را دارد عنوان‌ کرد. همچنین زیبایی‌ معماری‌ به کار رفته‌ در سازه فضایی گنبدی خود بحثی‌ جدا از این‌ موضوع میباشد.

سازه‌های فضایی می‌توانند به صورت دائمی یا موقتی باشند!

به طور مثال برای برگزاری یک نمایشگاه سالانه مانند نمایشگاه کتاب تهران در یک محل استفاده از سازه فضایی موقتی که با پیچ و مهره به هم وصل می‌شوند امری اجتناب ناپذیر است. همچنین از سازه فضایی در ارتفاع زیاد برای محافظت از ادوات ماهواره‌ای نصب شوند. همانطور که می‌دانیم دیش‌های ماهواره‌ای قطر زیاد و ارتفاع زیادی دارند و معمولاً در بلندی‌ها نصب می‌شوند؛ که سازه فضاکار برای پوشش و محافظت از آن‌ها گزینه مناسبی است.

این ساختار می‌تواند در ضمن سادگی، بزرگترین فضا را با کمترین مقدار مصالح ساختمانی محصور نماید. در سازه‌های خرپایی نیروهای وارده بر سازه، تنها به صورت محوریِ فشاری یا کششی در سراسر سازه توزیع می‌شود. ساختار خرپایی – فضایی سازه ژئودزیک با الِمانهای زیاد، منجر به توزیع شبکه‌ای نیروها در سرتاسر سازه و انتقال آنها به تکیه گاه‌ها شده و مقاومت این سازه را نسبت به استحکام مصالح به کار رفته در آنها در برابر بارهای وارده بسیار بالا می‌برد. بیشتر در ویکی پدیا

برای چه مکان هایی مناسب است؟

  • کاربرد به عنوان اقامت گاه‌های ارزان قیمت و با ساخت سریع
  • کمپها، متلها و کافه‌تریاهای فضای باز
  • کاربرد به عنوان فضاهای ورزشی مانند کمپ‌های کوهنوردی فصلی، رختکن ورزشی
  • کاربرد به عنوان سازه‌های نمایشگاهی، فروشگاه‌های فصلی و موقتی
  • کاربرد به عنوان محل برگزاری سمینارها، کلاسها و رویدادها
  • کاربرد به عنوان گلخانه‌ها، روف گاردن‌ها و باغ‌های زمستانی
  • و …

سازه فضاکار گنبدی

سخن آخر

سازه‌های فضاکار یک نوع از سازه مدرن و سبک است که به منظور ساخت ساختمان‌های مرتفع و بدون ستون کاربرد زیادی دارد. از سازه‌های ساخته شده با این روش می‌توان به ساختمان موزه لور پاریس تا ایستگاه‌های متروی روباز در تمامی نقاط دنیا اشاره کرد. وزن کم، سرعت نصب بالا، ایمنی زیاد و هزینه ساخت پایین این سازه در گسترش هر چه بیشتر آن در معماری فضای شهری در کشورهای مختلف تأثیرگذار بوده است.

شرکت فنی مهندسی نقشان با بیش از یک دهه سابقه در امر طراحی واجرای سازه های گنبدی و قوسی ، مشاوره ، طراحی ، تولید و اجرای انواع پروژه های فلزی سبک و سنگین و با بهره گیری از فناوری روز ،ماشین آلات پیشرفته و تکیه بر تجربه متخصصین زبده به عنوان اولین تولیدکننده سازه های نوین صنعتی و پیش ساخته در کشور مشغول فعالیت است.

اگر نیاز به مشاوره در خرید سازه فضا کار یا طراحی آن دارید همین حالا با مشاوران ما تماس حاصل فرمایید.

دیدن پروژه های شرکت نقشان

 

مقالات

ساخت سقف گنبدیساخت سولهسازه فضاکارسازه فضاکار گنبدیسازه فضایی قوسیسقف گنبدیسوله ارزانقیمت سازه فضاکارنصب سازه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.