مزایا و معایب سازه فضاکار چیست؟


“ارزان تر بودن” استفاده از سازه فضایی در مقایسه با دیگر انواع سازه ها نظیر سوله و یا خرپاها، مخصوصا در دهانه های بزرگ آن را به عنوان تنها گزینه مورد قبول و اقتصادی ترین آنها مطرح می نماید.
همچنین مزایای سازه فضاکار موجب شده که بسیار مورد استفاده قرار گیرد. در این مقاله با انواع سازه فضاکار و مزایا و معایب آن آشنا می شوید.

تعریف کلی سازه فضاکار

سازه فضاکار به سازه‌ هایی گفته می ‌شود که دارای یک ساختار سه ‌بعدی، سبک و شبیه خرپا است و مانند میله‌ های کوچکی می باشد که به ‌صورت دقیق بر اساس میزان فشاری که باید تحمل کنند ساخته ‌شده ‌اند و به هم متصل می ‌شوند تا به ‌صورت اشکال مختلف هندسی بسیار زیبا و کاربردی در اماکن مختلف مانند نمایشگاه‌ ها، پارک ‌ها و مناطق تفریحی، پاساژهای تجاری بزرگ و … اجرا شوند.

انواع سازه فضاکار

سازه‌های فضاکار به سه روش دسته‌بندی می‌شوند:

  • انواع سازه‌های فضاکار از لحاظ مصالح
  • انواع سازه‌های فضاکار از لحاظ ساختار
  • انواع سازه‌های فضاکار از لحاظ سیستم اتصال دهنده اعضا (بیشتر در ویکی پدیا)

در مورد انواع سازه فضاکار بخوانید

سازه فضاکار جدید

سازه فضاکار جدید نقشان

به مزایای سازه فضاکار در ذیل اشاره می‌کنیم:

– زیبایی

طراحی اجزاء سازه‌ای در این سیستم به گونه‌ای است که سیستم اجرا شده از چنان زیبایی برخوردار است که در اکثر پروژ ه‌های اجرا شده، سازه بصورت نمایان باقی می‌ماند، حتی در بسیاری از موارد جهت نماسازی‌ها از این سیستم استفاده می‌گردد.
امکان همزمانی اجرای سازه فضایی با عملیات ساختمانی دیگر از آنجایی که روش‌های مختلفی برای بافت در این سیستم وجود دارد، امکان اجرای همزمان این سیستم با دیگر فعالیت‌های ساختمانی بطور همزمان و بدون مزاحمت وجود خواهد داشت.

– امکان نصب هر نوع پوشش بر روی سازه فضایی

قابلیت اجرای کلیه پوشش های مختلف ( که تا کنون وارد بازار شده ) بر روی سازه های فضاکار از دیگر ویژگی های این سازه می باشد که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره نمود :
ساندویچ پانل – ورق گالوانیزه ( سینوسی– شادولاین ) – اسپایدر (شیشه) – ورق پلی کربنات (دوجداره – فشرده) – فایبرگلاس – پانل نواری (PVC – UPVC) – دال بتنی و …

– سبک بودن

علیرغم انچه که از شکل ظاهری این سستم به نظر می‌آید سازه اجرا شده بسیار سبک می‌باشد بطوریکه در مقایسه با دیگر سازه‌های ساختمانی در شرایط مساوی ترجیح داده می‌شود و از این سیستم در اضافه اشکوب‌ها و در زمین‌های با مقاومت خاک پایین استفاده فراوانی صورت می‌گیرد.

– مقاومت

شبکه های فضایی، سازه های مقاومی اند، به این معنی که به طورکلی، فروریختن تعداد محدودی ازاعضا- برای مثال کمانش فشاری تحت بارگذاری بیش از حد- ، لزوما منجربه فروپاشی سازه نمی شود.
مقاومت سازه های فضایی به مقاومت آنها د ربرابر آسیب های ناشی از آتش سوزی، انفجار و زلزله کمک میکند.
در مورد آتش سوزی یا انفجار این امکان وجود دارد که خرابی های شبکه در یک قسمت اتفاق افتاده و موجب شود تا گرما و دود و آتش و یا موج انفجار ناشی از انفجار از قسمت تخریب شده خارج کردد.

– سهولت نصب

یکی از مهمترین مزایای سازه فضاکار، نصب سازه سقف های با دهانه های وسیع به ویژه در محل هایی که محدودیت دسترسی وجود دارد، است. به هنگام اجرا، تمام سقف می تواند با اطمینان کامل در نزدیکی سطح زمین همراه با پووشش نهایی و تاسیسات مربوطه نصب شده و در محل نهایی قرار گیرد.

– هزینه پایین در دهانه‌های بزرگ

ارزان تر بودن این سیستم در مقایسه با سایر سیستم‌های سازه‌ای به خصوص در سالن‌های با دهانه بالا این سیستم را تبدیل به تنها گزینه‌ای نموده که با توجه به سایر مزیت‌های آن دارای توجیه اقتصادی می‌باشد.

– ضریب ایمنی بالا

درجه نامعینی بالای این سیستم، پیچ و مهره‌ای بودن اتصالات و سهولت کنترل کیفیت قطعات و اتصالات و ساخت کارخانه‌ای قطعات بصورت پیش ساخته عواملی است که ضریب اطمینان و ایمنی سازه را به میزان قابل ملاحظه‌ای افزایش می‌دهد.

– امکان بازکردن و بستن مجدد سازه

از آنجایی که در طول عملیات نصب سازه هیچگونه عملیات جوشکاری صورت نمی‌گیرد و کلیه اتصالات در سازه اصلی وقطعات الحاقی بصورت پیچ و مهره‌ای صورت می‌گیرد لذا سازه اجرا شده این قابلیت را دارا می‌باشد که بطور کامل دمونتاژ گردد و در محل دیگر به همان شکل دیگری تنها با تغییرات اندکی در قطعات سازه‌ای نصب شود.

شرکت سازه فضایی نقشان    

معایب سازه فضاکار

پایین بودن پتانسیل تولید فولاد تنها معایب سازه های فضاکار!

با اینکه سازه فضاکار مزایای بسیار زیادی دارد محدودیت ‌هایی را هم ایجاد می‌ کند و آن عیب که شاید بتوان گفت مهم ‌ترین عیب این نوع سازه به شمار می ‌رود نیاز به تولید فولاد بیشتر برای ساخت انواع این سازه‌ ها می باشد. از طرفی تولید فولاد بیشتر به ‌اندازه پروژه ‌های سازه فضاکار به دلیل افزایش قیمت زغال کک، مواد اولیه مورد استفاده، محدودیت ‌های دولتی تولید فولاد به دلیل آلودگی‌ ها و تأثیرات منفی بر محیط ‌زیست امکان ‌پذیر نیست و مشکلاتی را در تولید قطعات سازه‌ های فضاکار ایجاد می‌ کند و اجازه نمی ‌دهد این سازه ‌ها به ‌طور گسترده اجرا شوند.

برای دیدن پروژه های بیشتر شرکت سازه فضایی نقشان کلیک کنید

قطعات سازه فضا کارمقالات

انواع سازه فضاکارسازه فضا کارقطعات سازه فضا کارمزایا سازه فضاکارمعایب سازه فضاکار

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.