انواع اتصالات سازه فضایی یا سازه فضاکار


اتصالات سازه فضایی یا گره فضایی بسته به نوع گنبد یا چند لایه بودن یا ضخامت سازه فضاکار هزینه های پیاده سازی آن متغییر است.

انواع اتصالات سیستم های سازه فضایی به 4 روش انجام می شود :

اتصال سیستم مرو

در حال حاضر سیستم مرو (MERO) پر کاربرد ترین سیستم سازه فضایی در ایران بوده و زیر مجموعه ای از سیستم پیوند های گوی سان است که عبارت است از يك كره فولادی تو پر كه به منظور ايجاد پايداری و ارتباط بين اعضای سه بعدی بكار می رود. گوی ها خود و اعضا مربوطه شان را در يک موقعيت ثابت نگه می دارند و باعث ايجاد تعادل بين نيروهای اعضا می شوند.
بر روی این گره سوراخ هایی واقع شده است که اعضای اصلی لوله ای با مقطع دایره ای و توخالی را از طریق پیچ و مهره به این گره متصل کرده و در نهایت با پوششی مخروطی شکل به گره جوش داده می شود.
این اعضاء عمدتا به صورت پیش ساخته بوده و در محل پروژه به یکدیگر متصل می شوند. بیشتر در ویکی پدیا

سیستم مرو

اجزای تشکیل دهنده ی سازه ی فضا کار در سیستم مرو:

گوی : عبارت است از یک کره فولادی تو پر که به منظور ایجاد پایداری و ارتباط بین اعضای سه بعدی به کار می رود. گوی ها خود و اعضا مربوطه شان را در یک موقعیت ثابت نگه می دارند و باعث ایجاد تعادل بین نیروهای اعضا می شوند.

لوله : عضو دیگر سازه ، لوله می باشد که جهت تحمل نیروهای محوری به کار رفته و دو انتهای آن به وسیله دو قطعه مخروطی که اتصال آن را با سایر قطعات امکان پذیر می سازد ، جوش می شود .

پیچ: یک اتصال جدا شدنی بوده و جهت انتقال نیرو از آن کمک گرفته می شود . درحالت کششی عمل می کند و نیروی کششی از کل پیچ به نشیمن گاه مخروطی انتقال پیدا می کند.

اسليو : مهره ای می باشد كه در فشار عمل می كند و جهت محكم نمودن پيچ ها در داخل گوی نيز استفاده می شود. خرید قطعات سازه فضاکار

 

اتصال سیستم کاتروس

( CATRUS) سیستم کاتروس سیستم کاتروس یکی از انواع سازه های فضایی است که از مجموعه گره های تک پیچ و مهره ای می باشد. درسیستم کاتروس همه اعضا از لوله یا پروفیل تشکیل شده و معمولا برای دهانه های بین 5 تا 12 متر استفاده می شود در این سیستم به اعضا اتصالی کمتری در مقایسه با سیستم مرو نیاز است به همین لحاظ در شرایط مشابه از قیمت مناسب تر در مقایسه با سایر سیستم ها برخوردار است.

اتصالات کاتروس

اتصال سیستم یونی بت

سیستم یونی بت(UNIBAT) از مجموعه اتصالات منشوری (هرمی – تک واحدی) سیستم یونی بت که برای اولین بار در انگلستان ابداع شده از واحد های هرمی تکرار شونده تشکیل شده بطوریکه این هرم های معکوس با قاب های صلب مدول های استاندارد، سیستم یونی بت را در لایه فوقانی و میانی تشکیل داده و در گوشه ها با استفاده از پیچ های فولادی با مقاومت کششی بالا به یکدیگر متصل می شوند.

اتصال یونی بت

اتصال سیستم تریودتیک

سیستم تریودتیک (Triodetic) در سال 1953 توسط شرکت کانادایی توسعه داده شد.این سیستم در اصل از قطعات آلومینیوم ساخته شده است و در سال 1966 اعضای فولادی نیز شامل شد. اجزا آن از اتصالات شکاف ، اعضای لوله ،نگهدارنده واشر و پیچ و مهره تشکیل یافته است.اتصال با شکاف های شبکه به عنوان یک بیرون آمدگی آلومینیومی تولید شده است.

 

جهت مطالعه مقالات بیشتر کلیک کنید.

هزینه ساخت سازه فضاکار

برای محاسبه قیمت های سازه های فضایی باید نوع درخواست های مشتری بررسی شود بنابراین جهت کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

 

سازه فضا کار چیست؟مقالات

اتصال سیستم مروانواع اتصالات سازه فضاییانواع سازه فضاکارسازه فضاکارسوله ارزانگوی‌ های اتصال سازه فضایی

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.